Bilancujeme gramotnosti
Rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti řešíme ve spolupráci s 20 školami, sedm bylo základních, 13 středních škol.
Tato aktivita zahrnovala vzdělávání, práci se školními týmy, realizaci kroužků, příměstských táborů a testování. Na každé škole působili tři mentoři, jeden pro matematickou, jeden pro čtenářskou a jeden pro digitální gramotnost a byly vytvořeny školní týmy pedagogů, jejich počet se odvíjel od velikosti školy.
Vzděláváni bylo odlišné pro školy, které byly zapojeny do projektu I-KAP, a pro nové školy.
Pedagogové, kteří s námi pracovali již v předchozím projektu, absolvovali semináře k aktivizačním metodám ve výuce. Opět se nejprve vzdělávali mentoři škol, poté probíhalo vzdělávání přímo ve školních týmech.
Pedagogové škol, kteří nebyli v předchozím projektu, prošli vzděláváním pro příslušnou gramotnost. Tedy školeni byli nejprve interní mentoři, jeden v oblasti čtenářské gramotnosti, jeden v oblasti matematické gramotnosti a jeden v digitální gramotnosti. Interní mentoři sestavili školní tým, který též prošel vzděláváním ve všech gramotnostech. Členové školního týmu se pak ve svých hodinách snažili zařazovat prvky matematické, čtenářské i digitální gramotnosti, aby si žáci uvědomili, že tyto gramotnosti nejsou omezeny pouze na matematiku, český jazyk či ICT.
Vzdělávání rozšířilo pedagogům jejich znalosti a nasměrovalo je k rozvoji jejich kompetencí.
Probíhaly rovněž kroužky ke gramotnostem a příměstské tábory, o něž byl mezi žáky velký zájem.
Na základě portfolií vyplynuly následující přínosy projektu pro zapojené pedagogy:
- Pedagogové získali přístup k portálům zaměřeným na gramotnosti kritickemysleni.cz, www.svetgramotnosti.cz, naučili se využívat metodické materiály, které tam jsou umístěné
- Pedagogové využívají náměty a tipy, které získali na seminářích od lektorů i od sebe navzájem
- Podařilo se navázat mezioborovou spolupráci mezi pedagogy, dochází ke sdílení příkladů dobré praxe, ke sdílení informací, poznatků, materiálů v rámci pedagogických týmů, ale i mezi školami navzájem
- Pedagogové se více snaží zapojovat gramotnosti do svých předmětů, více se nad tím zamýšlejí
- Vyučující měli možnost si připravit vlastní portfolia různých textů a v diskusi s kolegy školního týmu přemýšlet o práci s nimi a posoudit jejich vhodnost
- Přínosem bylo také setkání s pedagogy jiných škol na seminářích organizovaných v rámci projektu. Bylo dobré dozvědět se od kolegů z jiných typů škol, jak probíhá výuka gramotností u nich a jaké problémy v souvislosti s tímto tématem řeší
- Prostřednictvím uskutečňovaných náslechů získali pedagogové přehled o tom, jakým způsobem je možné spolupracovat v rámci rozvíjení gramotností s vyučujícími odborných předmětů
- Díky testování gramotností došlo k získání přehledu o úrovni gramotností na škole, pedagogové obdrželi i náměty, jak s jednotlivými žáky pracovat na zvyšování jejich gramotností
- Pedagogové oceňují, že si žáci začali uvědomovat, že gramotnosti využívají i v běžném životě, připravují příklady zaměřené tímto směrem
- Pedagogové dostali náměty, jak více aktivizovat žáky v hodinách
- Při realizaci kroužků a příměstských táborů si mohli pedagogové vyzkoušet i jiné metody než v běžné výuce
- Pedagogové byli rádi i za získání zpětné vazby od zkušených lektorů a pedagogů z náslechů hodin
- Pedagogové si uvědomují význam propojování gramotností, více o něm přemýšlejí a snaží se vybírat odpovídající metody